Załącznik do Uchwały Nr 334/40/2010
Zarządu Powiatu Człuchowskiego
z dnia 6 października 2010r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
W CZŁUCHOWIE
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny określa zakres organizację i zasady funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
Radzie Powiatu - należy to rozumieć - Radę Powiatu Człuchowskiego,
Zarządzie Powiatu - należy to rozumieć – Zarząd Powiatu Człuchowskiego,
Staroście - należy to rozumieć – Starostę Powiatu Człuchowskiego,
Komisji - należy to rozumieć – Komisję Rady Powiatu w Człuchowie,
PUP - należy to rozumieć – Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie,
Dyrektorze PUP - należy to rozumieć – Dyrektora PUP w Człuchowie,
Zastępcy Dyrektora PUP - należy to rozumieć – Zastępcę Dyrektora PUP w Człuchowie,
CAZ – należy to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej
Radzie - należy to rozumieć – Powiatową Radę Zatrudnienia w Człuchowie,
Komórce organizacyjnej - należy to rozumieć – dział, referat lub samodzielne stanowisko pracy PUP w Człuchowie,
§ 3
Dyrektor PUP wykonuje czynności pracodawcy z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników PUP.
§ 4
Powiatowy Urząd Pracy realizuje zadania w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobociu oraz aktywizacji zawodowej wynikające w szczególności z:
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.),
ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.),
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn.zm.),
ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.),
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.),
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn.zm.)
§ 5
W realizacji swoich zadań PUP współpracuje w szczególności z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Gdańsku, jednostkami organizacyjnymi Powiatu Człuchowskiego, jednostkami samorządu terytorialnego, pracodawcami, instytucjami rynku pracy oraz organizacjami pozarządowymi.
Rozdział II
Zarządzanie i organizacja
§ 6
Dyrektor PUP kieruje działalnością PUP przy pomocy Zastępcy Dyrektora PUP oraz kierowników komórek organizacyjnych.
§ 7
Do zadań Dyrektora PUP należy w szczególności:
planowanie i finansowanie zadań realizowanych ze środków Funduszu Pracy,
planowanie i realizacja wydatków zgodnie z planem finansowym PUP,
organizacja pracy PUP,
zatrudnianie, zwalnianie, nagradzanie i karanie pracowników,
dokonywanie co najmniej raz na dwa lata oceny kwalifikacyjnej pracowników PUP,
promocja usług PUP,
współpraca z Radą oraz organami administracji rządowej i samorządowej, pracodawcami, instytucjami rynku pracy, partnerstwa lokalnego i dialogu społecznego,
wydawanie zarządzeń, decyzji i postanowień administracyjnych w zakresie określonym przepisami prawa i upoważnieniami Starosty Człuchowskiego,
realizowanie projektów unijnych w ramach funduszy strukturalnych,
realizowanie programów w zakresie promocji zatrudnienia.
§ 8
Do zadań Zastępcy Dyrektora PUP należy w szczególności:
sprawowanie bezpośredniego nadzoru i kontrolowanie pracy komórek organizacyjnych wskazanych przez Dyrektora PUP,
koordynowanie i realizowanie zadań powierzonych przez Dyrektora PUP,
zgłaszanie Dyrektorowi PUP uwag w zakresie organizacji i jakości pracy w PUP,
załatwianie spraw, w tym wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie upoważnień udzielonych przez Starostę Człuchowskiego ,
wnioskowanie do Dyrektora PUP w sprawach doboru kadry kierowniczej w nadzorowanych komórkach organizacyjnych,
zatwierdzanie zakresu czynności pracowników nadzorowanych komórek organizacyjnych,
podpisywanie korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej, w tym przekazywanej przez kierowników komórek organizacyjnych, w zakresie działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych.
§ 9
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
realizacja obowiązków i uprawnień określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) oraz ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.),
realizacja zasad polityki rachunkowości PUP,
obsługa projektów unijnych w zakresie księgowym, wypełnianie wniosków o płatność w zakresie księgowym,
podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji na podstawie upoważnień i pełnomocnictw Dyrektora PUP,
monitorowanie realizacji planu finansowego PUP i Funduszu Pracy,
przekazywanie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy comiesięcznych informacji o stanie wykorzystania środków finansowych z Funduszu Pracy dla poszczególnych działań (monitoring finansowy),
parafowanie pism przekazywanych Dyrektorowi PUP lub Zastępcy Dyrektora PUP do podpisu oraz podpisywanie korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej w zakresie działalności kierowanej komórki organizacyjnej na podstawie upoważnienia Dyrektora PUP,
zapoznawanie pracowników z zadaniami Działu Finansowo - Księgowego, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi oraz ustaleniami kierownictwa, przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń,
dbałość o rozwój zawodowy pracowników, a w szczególności umożliwianie pracownikom Działu Finansowo - Księgowego uczestniczenia w szkoleniach,
opracowywanie procedur i wytycznych dotyczących realizacji zadań Działu Finansowo - Księgowego,
kontrola pracy i dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników Działu Finansowo – Księgowego,
opiniowanie obsady osobowej, przedstawianie propozycji co do wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla pracowników
ustalanie i aktualizowanie opisów funkcji dla pracowników Działu Finansowo - Księgowego,
powierzanie w uzasadnionych przypadkach pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nieobjętych opisem funkcji.
§ 10
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
planowanie, organizowanie i koordynowanie pracy kierowanej komórki organizacyjnej,
wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z zakresem działania komórki organizacyjnej na podstawie upoważnień Starosty Człuchowskiego,
zaznajamianie podległych pracowników z przepisami prawa z zakresu działalności komórki organizacyjnej, z zadaniami realizowanymi przez daną komórkę organizacyjną, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi oraz ustaleniami kierownictwa, a także przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń,
dbałość o rozwój zawodowy pracowników, a w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach,
udzielanie pomocy pracownikom w opracowywaniu procedur i wytycznych dotyczących realizacji zadań PUP,
kontrola pracy,
nadzorowanie ochrony danych osobowych,
dokonywanie co najmniej raz na dwa lata oceny kwalifikacyjnej pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych,
opiniowanie obsady osobowej, przedstawianie propozycji co do wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla pracowników,
parafowanie pism przekazywanych Dyrektorowi PUP lub Zastępcy Dyrektora PUP do podpisu oraz podpisywanie korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej w zakresie działalności kierowanej komórki organizacyjnej na podstawie upoważnienia Dyrektora,
ustalanie i aktualizowanie opisów funkcji pracowników,
powierzanie w uzasadnionych przypadkach pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nieobjętych opisem funkcji pracowników,
wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub innej długotrwałej nieobecności w pracy pracowników komórki organizacyjnej.
Rozdział III
Struktura organizacyjna
§ 11
1. W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:
Centrum Aktywizacji Zawodowej składające się z:
a)Referatu Usług Rynku Pracy
b)Referatu Instrumentów Rynku Pracy,
Dział Finansowo-Księgowy,
Dział Ewidencji i Świadczeń,
Dział Organizacyjno-Prawny,
Samodzielne stanowisko ds. obsługi prawnej.
2. W celu realizacji określonych zadań Dyrektor PUP może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
3. Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania w jednym – przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk.
4. Szczegółową strukturę organizacyjną PUP z podziałem na stanowiska pracy określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1do niniejszego regulaminu.
5. Dla oznaczenia akt w komórkach organizacyjnych należy używać następujących symboli literowych:
1) CAZ: - Referat Usług Rynku Pracy: CAZ/URP,
- Referat Instrumentów Rynku Pracy: CAZ/IRP,
2) Dział Finansowo – Księgowy: FK,
3) Dział Organizacyjno – Administracyjny: OA,
4) Dział Ewidencji i Świadczeń: EI.
Rozdział IV
Zakres zadań komórek organizacyjnych
§ 12
Centrum Aktywizacji Zawodowej wykonuje zadania przy udziale:
1)Referatu Usług Rynku Pracy, do którego zadań należy w szczególności:
prowadzenie pośrednictwa pracy,
pozyskiwanie i ewidencjonowanie ofert pracy,
inicjowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami Unii Europejskiej,
współpraca z partnerami lokalnego rynku pracy,
prowadzenie poradnictwa i doradztwa zawodowego,
współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym regionie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej,
popularyzacja usług rynku pracy wśród klientów urzędu,
organizowanie i prowadzenie zajęć w Klubie Pracy,
udzielanie pomocy w zakresie aktywnego poszukiwania pracy,
organizowanie przygotowania zawodowego dla uprawnionych bezrobotnych,
prowadzenie szkoleń i kursów dla osób bezrobotnych,
współpraca z instytucjami szkolącymi,
upowszechnianie informacji o usługach rynku pracy,
realizacja zadań dotyczących finansowania części kosztów egzaminów i studiów podyplomowych.
2) Referatu Instrumentów Rynku Pracy, do którego zadań należy w szczególności:
przyznawanie bezrobotnym środków na podjęcie własnej działalności gospodarczej,
refundowanie pracodawcom kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych,
organizacja i realizacja prac interwencyjnych,
organizacja i realizacja staży dla uprawnionych bezrobotnych,
organizacja i realizacja robót publicznych przy udziale uprawnionych podmiotów,
organizacja i realizacja prac społecznie użytecznych,
realizacja zadań dotyczących refundacji składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych,
dofinansowanie kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, finansowanie kosztów przejazdu i zakwaterowania,
współdziałanie z pracodawcami w ramach realizowanych programów rynku pracy,
pozyskiwanie funduszy strukturalnych i innych funduszy celowych (sporządzanie wniosków i realizacja projektów),
organizacja i monitoring programów lokalnych, specjalnych i pilotażowych,
wspieranie działań w zakresie udzielanie pomocy publicznej i sporządzanie stosownych sprawozdań,
ocena efektywności realizowanych instrumentów programów rynku pracy,
organizacja przygotowania zawodowego dorosłych.
§ 13
Do zakresu zadań Działu Finansowo – Księgowego należy w szczególności:
planowanie środków budżetowych,
planowanie środków Funduszu Pracy,
kontrola dyscypliny wydatków budżetowej,
kontrola dyscypliny wydatków z Funduszu Pracy i innych funduszy,
rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych,
rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy i innych funduszy.
obsługa operacji kasowych Funduszu Pracy, funduszy unijnych i budżetu,
ewidencjonowanie oraz odprowadzanie składek na z ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników urzędu oraz bezrobotnych,
dokumentowanie operacji finansowo-księgowych i kasowych w formie informatycznej w systemie Syriusz i innych programach operacyjnych oraz ich archiwizowanie na nośnikach informatycznych,
sporządzanie sprawozdawczości, analiz i innych opracowań statystyczne-ekonomicznych z zakresu spraw finansowo-księgowych,
wydawanie zaświadczeń i innych dokumentów poświadczających dochód z tytułu pracy pracowników PUP,
obsługa finansowo-kasowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
§ 14
Do zakresu zadań Działu Ewidencji i Świadczeń należy w szczególności:
rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
obsługa bezrobotnych oraz poszukujących pracy w zakresie wynikającym z przepisów ustaw,
sporządzanie decyzji administracyjnych w imieniu Starosty - w zakresie uzyskanych upoważnień – dotyczących:
uznania lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
przyznania, odmowie przyznania, wstrzymania wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego albo stypendium,
obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium lub innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
odroczenia terminu spłaty rozłożenia na raty lub umorzenia części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy,
odwołań od decyzji w sprawach dotyczących bezrobotnych.
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia, a w szczególności sporządzanie dokumentacji zgłoszeniowej i rozliczeniowej w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych osób bezrobotnych,
przygotowywanie list wypłat świadczeń dla bezrobotnych: zasiłków dla bezrobotnych, wypłat dodatków aktywizacyjnych, stypendiów, dodatków szkoleniowych, zasiłków pogrzebowych, refundacji składek na ubezpieczenie społeczne i innych świadczeń przewidzianych dla bezrobotnych,
udzielanie oraz udostępnienie klientom PUP wszelkiej informacji dotyczącej praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy, procedur obowiązujących przy rejestracji oraz informacji z zakresu stosowania przepisów dotyczących bezrobocia, w tym świadczenia usług rynku pracy i możliwości korzystania z instrumentów rynku pracy,
współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach osób bezrobotnych kwalifikujących się do nabycia świadczeń przedemerytalnych,
przygotowywanie dokumentacji archiwalnej bezrobotnych i poszukujących pracy,
wydawania zaświadczeń bezrobotnym i poszukującym pracy.
§ 15
Do zakresu zadań Działu Organizacyjno – Administracyjnego należy w szczególności:
opracowywanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP,
projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP,
planowanie kontroli, realizacja kontroli i ocena wniosków kontroli,
prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP,
zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników,
kontrola dyscypliny pracy,
prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i ocenami kwalifikacyjnymi,
organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
nadzór na eksploatacją samochodu służbowego,
zabezpieczenie ładu i porządku w budynku administracyjnym oraz na posesji PUP,
prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracownika,
opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji,
organizowanie kursów, szkoleń, aplikacji pracowników PUP,
współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi, jednostką nadrzędną w zakresie organizacji szkoleń i doboru kandydatów,
administrowanie majątkiem PUP,
obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora PUP,
obsługa kancelaryjna PUP,
analiza skarg i wniosków,
zabezpieczenie pracowników w środki techniczno – biurowe,
nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystywania sprzętu komputerowego,
nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania komputerowego,
administrowanie siecią komputerową i bazą danych,
monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
administrowanie oknami internetowymi www i BIP,
obsługa poczty internetowej e-mail oraz poczty portali internetowych,
prowadzenie spraw związanych z obsługą: sieci telefonicznej, sieci wodociągowej, instalacji grzewczej, kanalizacyjnej, telefonicznej, urządzeń monitoringowych i sieci informatycznej,
prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów,
ewidencjonowanie środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
obsługa centrali telefonicznej i faksu,
obsługa pocztowa urzędu oraz mediów,
archiwizacja dokumentacji bezrobotnych i dotyczących funkcjonowania PUP,
prowadzenie ewidencji zasobów bibliotecznych,
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych.
§ 16
Do zakresu zadań podstawowych samodzielnego stanowiska ds. obsługi prawnej należy:
przygotowanie dokumentacji sądowej oraz prowadzenie spraw dotyczących bezrobotnych (w imieniu Starosty) przed organami wymiaru sprawiedliwości,
obsługa prawna PUP,
informowanie kierownictwa PUP o zmianach w obowiązujących przepisach prawnych i wprowadzonych do stosowania nowych przepisach,
weryfikacja pod względem prawnym projektów: decyzji, zarządzeń, regulaminów, wniosków o nagrodę jubileuszową, odwołań i innej dokumentacji wymagającej opinii prawnej.
§ 17
Wykaz zadań szczegółowych dla pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych określają zakresy czynności pracowników.
Rozdział V
Czas pracy PUP
§ 18
1. PUP czynny jest w dni powszednie w godzinach:
poniedziałek w godzinach 730 – 1530,
od wtorku do piątku w godzinach od 700 - 1500,
2. Ustala się czas przyjęć interesantów we wszystkie dni w godzinach 800 – 1400.
3. Dyrektor PUP w uzasadnionych przypadkach ustala inny czas pracy PUP.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 19
1. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor PUP.
2.Zmiana postanowień niniejszego regulaminu mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla uchwalenia regulaminu.
|